onsdag 21 mars 2012

Björklund, utbildningspoliktikern som glömde bort barnen!

 


Ibland önskar jag att man kan ruska om folk och få lite vett i dem. Folk och folk, Björklund slår ibland allt. Han är gammal militär, men tror sig ändå veta bättre än både forskare och alla pedagoger som jobbar. Jag älskar mitt jobb och jag tycker att man måste ha olika bedömningsmaterial till våra elever för att se så att de inte missar något. Men att det sen slår över så att han ska överreagera och göra så att vi lärare får mer och mer administrativt, vilket i sin tur gör att man lägger mindre tid på planering, det är något jag inte kan förstå. Trodde vi var där för eleverna. Om nu alla "prov" ledde till något bra så hade jag varit den som gått i bräsen för fler prov. Men tyvärr, det finns inte pengar att sticka till extra om elever "missar" på nationella prov mm trots allt snack om extra hjälp mm.
Om nu betyg hade gynnat eleverna så hade jag också gått i spetsen för det, men forskningen säger ju precis tvärtom. Fast det är klart Björklund vet ju bättre än både oss pedagoger och forskarna, eller?
Kommer att fullfölja mitt uppdrag att skriva betyg, kommer att vara väl insatt i det och ha bra koll på vilket betyg vilken elev ska ha. Men kommer inte att skriva det med glädje i min själ. Det enda jag kan hoppas är att jag kan få vissa av mina elever att förstå att det skriftliga omdömet är det som de ska läsa och sätta sig in i, att de utvecklas utifrån sin kapacitet samt vem de är. Betyget är bara något ovanifrån som glömt att människor är olika och behöver olika lång tid på sig att lära.
Barn är barn, de har INGEN nytta av betyg förrän de slutar nian (och endast då för att komma in på gymnasiet.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar