måndag 24 oktober 2011

Tacksamhet!

Jaha då var det dags för en liten fundering. Vad är jag tacksam för? Fick i uppgift idag från mitt dagliga "The Secret" och där stod det att jag skulle skriva ner så mycket som möjligt  som jag var tacksam för så här gör jag ett försök.
Först och främst är jag tacksam för att jag är den jag är, visst har jag en hel del fel som jag jobbar med men jag är ändå till stor del nöjd med mig och min personlighet.
Det jag är allra nöjdast över är att jag har tre underbara barn naturligtvis. Man kan ju inte vara annat, inte ens idag när mellansonen sårat mig med orden: Då flyttar jag till pappa. Det högg till i hjärtat men samtidigt tänker jag om jag miste min son så skulle jag sakna även de små bråken (en kollega till mig som miste sin son som fick mig att förstå att man även ska vara tacksam för det som man tycker är jobbigt för man kommer att sakna det om det försvinner), mina barn är mitt allt. De ger mig irriterande rynkor och gråa hårstrån men också kärlek och mycket glädje.
Jag är tacksam för att jag trots allt min före detta gjort mig, så försöker jag tänka på allt positivt vi har gjort tillsammans och det positiva som han har, för det visar att jag trots allt är på rätt väg i livet, till den ljusa sidan. Även om jag har mycket att jobba på fortfarande.
Tänker också på att jag har ett bra hus, ett utvecklande jobb med underbara kollegor och en bra chef. Hur många är det som längtar efter bara en av de tre sakerna. Jag har dessutom visat mig själv att jag till 95 % klarar av att fixa det i huset som behövs fixas och lite till. Jag kan mer än vad jag själv trodde innan skilsmässan.
Mina vänner, de fyller mitt hjärta med skratt, värme och uppmuntran varje dag. De finns där när jag minst behöver det, men framför allt när jag som MEST behöver det. Mina vänner är utspridda i Sverige men de finns i mitt hjärta varje dag. Och trots att jag bara bott här i några år så har jag fått underbara och superdupermysiga vänner här som jag gör så mycket roligt med.Allt jag har upplevt med mina syskon och föräldrar samt annat i livet har också förgyllt mina dagar.
 Jag är tacksam för att bli bjuden på en kopp te (eller när jag bjuder på en kopp) eller när jag hittar en ny tesort i affären som jag inte provat förut.
Jag är glad för varje morgon när jag vaknar och varje kväll när jag går och lägger mig och tänker på allt trevligt jag varit/ ska vara med om.
Åh, jag skulle kunna forsättta i all evighet, men jag känner hur glädjen och värmen sprider sig inuti mig. En underbart skön känsla.
Tacksamhet är något som alla borde få känna varje dag så glöm nu inte att visa tacksamhet över åtminstone en sak när du läser det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar